Ogrody sensoryczne i substancje organiczne

W grudniu klasy 3pg i 3ag wraz z Paniami: Anną Szynaką, Anną Olchowik, Elżbietą Gałką i Agnieszką Kęsik-Byber wyjechały na zajęcia zorganizowane w Politechnice Gdańskiej. Po dotarciu na miejsce uczniowie obejrzeli wystawę prac inżynierskich studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Następnie klasa 3pg uczestniczyła w wykładach poprowadzonych przez prof. dr hab.inż. Aleksandra Kołodziejczyka oraz mgr inż. Antoniego Konitz na temat zdrowej żywności i początków chemii organicznej. Na pierwszych zajęciach Pan prof. dr hab. Inż. A.Kołdziejczyk, jak zwykle,  w sposób zrozumiały i  interesujący przedstawił informacje na  temat sposobu odżywiania się oraz roli żywności w życiu człowieka, ze szczególnym ukierunkowaniem na piramidę żywienia, wartości odżywcze i zapotrzebowanie dzienne na poszczególne składniki (węglowodany, tłuszcze, cukry) . Przypomniał, jak ewaluowała piramida wraz z rozwojem cywilizacji  i zmieniającymi się potrzebami ludzkiego organizmu.

Drugi wykład obejmował  istotne zagadnienia z chemii organicznej  czyli związków zawierających złożony szkielet węglowy ze wskazaniem na jego skład, który może posiadać bardzo różnorodne właściwości oraz zastosowania.

Po wykładzie uczniowie klasy 3pg, podzieleni na grupy, uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych prowadzonych przez studentów Naukowego Koła Chemików Politechniki Gdańskiej. Zajęcia dotyczyły wykrywania substancji organicznych. W czasie spotkania prowadzono badania, w których między innymi odróżniano węglowodory nasycone od węglowodorów nienasyconych i glukozę od sacharozy.

W  tym samym czasie  uczniowie klasy 3ag uczestniczyli w zajęciach architektonicznych prowadzonych przez wykładowców PG – dr inż. arch. Elżbietę Marczak i dr inż. arch. Piotra Marczaka. Młodzież kontynuowała projekt „Ogrodu sensorycznego”. Prowadzący przedstawili gimnazjalistom, jakimi głównymi zmysłami odbieramy świat – wzrokiem i dotykiem. Po części teoretycznej, przyszedł czas na praktykę i uczniowie wykazywali się inwencją twórczą projektując swoje ogrody sensoryczne. Dobrani w dwuosobowe grupy wykonywali projekt planu w przestrzeni, który wywołuje w człowieku ”dobre emocje”. Podczas wykonywania zadania gimnazjaliści słuchali rad doświadczonych prowadzących. Na koniec zajęć każda grupa zaprezentowała owoce swojej pracy. Klasa 3ag, po zajęciach, oprócz zdobytej wiedzy z zakresu architektury, nauczyła się również pracy w grupach i rozdzielania zadań pomiędzy sobą.

Wszyscy uczniowie klasy 3pg byli bardzo zadowoleni ze zorganizowanego wyjazdu i pozytywnie wspominają interesujące wykłady i zajęcia laboratoryjne. Dają im one możliwość pracy w specjalistycznej pracowni chemicznej wspólnie ze studentami Naukowego Koła Chemików PG. Natomiast gimnazjaliści z 3ag twierdzą, że „spotkania z architekturą” stały się okazją do przygotowania interesujących makiet i samodzielnego projektowania przestrzeni.

Uczniowie obu klas cieszą się, że mają możliwość uczestniczenia w zajęciach, które poszerzają ich wiedzę. Z niecierpliwością czekają na kolejne spotkania.

Julia Michniewicz – 3pg

Karolina Gałka i  Daria Raczyńska – 3ag