Myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!

Pani Małgorzata Cybulska, wychowawczyni klasy 4c, prowadziła zajęcia z programu profilaktycznego „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”, uczyła dzieci w jaki sposób mogą wpływać na swoje myśli i wybierać sposoby patrzenia na to, co nam się przydarza. Piątoklasiści wykonywali ćwiczenie uważności, wymyślali dwie drogi rozwiązania zaproponowanej sytuacji według szyfru WPS (wydarzenie-przekonanie-skutek)Wychowawczyni pytała uczniów: Jaki skarb zabrałbyś z Ziemi?, Czy trudno jest skupić się na myśleniu o tylko jednej rzeczy?, Co pomaga, a co przeszkadza w tym, by skupić się na konkretnej rzeczy?

Nauczycielka przeczytała dzieciom opowiadanie – Dobre myśli – mali pomocnicy. Następnie prowadziła rozmowę w kręgu: Jakie myśli mogły przyjść dzieciom do głowy?, Które z tych myśli będą pomocne, a które nie? Pomysły – rozwiązania nauczycielka zapisywała na dużym arkuszu papieru.

Później uczniowie rysowali zwierzę, do którego ich zdaniem są podobni, potem szukali pozytywnych cech narysowanych zwierząt. Na koniec prowadząca poprosiła dzieci, aby dokończyły zdanie: Dzisiaj rano obudziłem się i pomyślałem, że… Myśli uczniów mogą być pesymistyczne lub  optymistyczne. Podsumowując wychowawczyni dodała, że optymistyczne myśli powodują dobre nastawienie do kolejnych wydarzeń dnia, a pesymistyczne utrudniają kontakt z ludźmi i brak motywacji do działania.

Nasza szkoła realizuje program profilaktyki i promocji zdrowia „Apteczka pierwszej pomocy  emocjonalnej”(Centrum Pozytywnej Edukacji w Warszawie). Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje apteczki. Apteczka skarbów to pudełko, które dzieci samodzielnie wykonują, ozdabiają i do którego stopniowo wkładają rozmaite rzeczy, jakie mogą być pomocne, by złagodzić stres, ból, przykrości czy zranienia emocjonalne oraz wzmocnić i utrwalić to, co w nas i w naszym życiu jest skarbem. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami. Nauczyciele prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia: optymizm, przyjaźń, kreatywność, wytrwałość, zdrowie fizyczne, szczerość, życzliwość, wdzięczność, marzenia.