Lekcja ciszy w zerówce

Dnia 23 października 2018 r. Pani Patrycja Biegańska – Stawicka przeprowadziła zajęcia w klasie 0, w ramach edukacji zdrowotnej. Temat spotkania brzmiał: „Uczymy się w ciszy, nie chcemy hałasu”. Celem zajęć było: uświadomienie dzieciom jak duży wpływ na ich naukę i koncentrację uwagi ma cisza. Pani Patrycja  powitała dzieci w kole. Poinformowała je, co będą w dniu dzisiejszym robiły podczas zajęć. Następnie odbyła się rozmowa z dziećmi o zdrowym stylu życia, a także o tym  co powoduje hałas,  jak czują  się, gdy jest głośno, który hałas jest niezbędny. Dzieci powiedziały, że w naszej szkole promuje się zdrowie. Chętnie odpowiadały także na pytania i wykazały się dużą spostrzegawczością i kreatywnością.

  1. Szkoła Promująca Zdrowie- to jaka szkoła? Odpowiedzi uczniów:
  • ” w której uczniowie i nauczyciele aktywnie spędzają czas wolny, np. spacerują, uprawiają sport”
  • „uczniowie pamiętają o drugim śniadaniu”
  • „do szkoły przynosimy owoce i warzywa”
  • ” dbamy o swoje zdrowie i unikamy hałasu” .

Dzieci udzieliły także odpowiedzi na kolejne pytania: Co powoduje hałas? Odpowiedzi dzieci:

  • ” Krzyk”
  • „Trąbienie”
  • „Klaksony samochodów”
  • „Gwizdanie”
  • „Jak wszyscy mówią w tym samym czasie”
  • „Jak ktoś piszczy”
  • „Jak wszyscy głośno mówią do siebie”.

Jak się czujemy, gdy  jest głośno? Odpowiedzi dzieci:

  • „Źle”
  • „Boli mnie głowa”
  • „Piszczy mi w uszach”
  • „Wszystko mnie denerwuje”
  • „Nie zapamiętuję tego , co mówi Pani”

A gdy przychodzimy do domu, to co się dzieje? Odpowiedzi dzieci:

  • ” Jestem zmęczony”
  • „Jestem nerwowa”
  • „Nic mi się nie chce”

Dzieci także powiedziały, że czasami hałas jest potrzebny, gdy jedzie policja lub straż pożarna i sygnał, który samochody wydają jest głośny, ale potrzebny, bo  informują wszystkich, że wydarzył się wypadek lub ktoś potrzebuje pomocy.

Uczestnicy spotkania podali wszystkie numery alarmowe:

999- pogotowie, 998– straż pożarna,

997– policja, 112– uniwersalny numer alarmowy.

Po otrzymaniu dokładnych informacje na temat kolejnych zadań dzieci przystąpiły do „lekcji ciszy” według zasad Marii Montessori. Zadaniem dzieci było przejście po sznureczku, który leżał na dywanie trzymając przedmiot w rączce, w rytm muzyki. Dzieci wykonywały pełne koło. Następnie przekazywały przedmiot swojej koleżance lub koledze. Utrudnieniem było to, iż w trakcie wykonywania przez dzieci zadania Pani Patrycja zmieniała trzymany przez dzieci przedmiot lub podawała przedmiot kolejnemu dziecku- czasami zadanie w tym samym czasie wykonywały dwie osoby. Dzieci bardzo dobrze radziły sobie z każdym zadaniem.  Pilnowały także swojej kolejki, wspierały się podczas wykonywania zadania. Wszystkie dzieci w ciszy i skupieniu wykonały niełatwe ćwiczenie, a te, które wykonały cierpliwie i w skupieniu czekały na swoich kolegów.

Kolejne zadanie, które zaplanowała dla dzieci Pani Patrycja polegało na ułożeniu z rozsypanki  emotikonu ciszy i przyklejenie go na kartkę.

Podsumowując zajęcia Pani Patrycja podzieliła się z dziećmi swoimi spostrzeżeniami- stwierdziła, że wszystkie dzieci bardzo ładnie pracowały i sumiennie wykonywały zadania. Na koniec podziękowała dzieciom za udział w lekcji. Nauczycielka motywowała dzieci  do podejmowania nowych wyzwań, uczenia się poprzez doświadczanie. Pozytywnie wzmacniała swoich podopiecznych, chwaląc ich za wykonanie każdego zadania.

Dzieci były radosne, a uśmiech na ich twarzach świadczył o tym, iż miło spędziły czas. Duże zaangażowanie nauczycielki sprawiło, iż czas poświęcony na zajęcia szybko minął.

„Ten kto chce pozostać w dobrym zdrowiu, powinien unikać smutnych nastrojów, głośnych miejsc i zachować radony umysł.”

Leonardo da Vinci