Kaligrafia w 1b

4 lutego 2019 roku Pani Joanna Pietkiewicz przeprowadziła w klasie 1b – w ramach edukacji polonistycznej – lekcję kreatywną. Temat spotkania: „Sztuka ładnego pisania”. Nauczycielka przywitała się z dziećmi i na dobry początek, by rozbudzić ich ciekawość zaprosiła wszystkich do pierwszego ćwiczenia polegającego na odgadnięciu tematu lekcji. Zadaniem uczestników zajęć było ułożenie hasła z rozsypanki literowej. Każdy uczeń otrzymywał wskazówki. Po wykonaniu prawidłowo swojego zadania, polegającego na ułożeniu jednej lub dwóch liter, uczeń  wylosowywał z tajemniczego wiaderka imię kolejnej osoby, która podejmowała wyzwanie ułożenia tajemniczego wyrazu. Losowanie powtórzyło się kilka razy. Pani Joanna ogłosiła, iż zadanie zostało wykonane. Pogratulowała wszystkim sukcesu. Na tablicy pojawił się wyraz KALIGRAFIA ułożony z pięknie ozdobionych liter.  Następnie nauczycielka, by przybliżyć, wyjaśnić uczniom tajemnicze słowo wyświetliła im prezentację multimedialną.

Uczniowie otrzymali pełen pakiet informacji na temat zapomnianej już i rzadko używanej techniki jaką jest kaligrafia. Dowiedzieli się do czego służy, poznali przybory do kaligrafii, obejrzeli różne litery pisane w ozdobny sposób. W pewnym momencie do sali przybył tajemniczy gość – mnich, który bardzo ładnie opowiadał o niełatwej technice pięknego pisania, o sposobach wykorzystywania różnych przyrządów. Mnich przybył do dzieci odziany w długą szatę z kapturem, przepasaną sznurem. Wyjątkowy gość dokładnie i z dużą cierpliwością opowiadał i pokazywał uczestnikom spotkania różne przybory umożliwiające ładne pisanie, przygotowujące do pisania i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego. Uczestnicy tego wyjątkowego spotkania mieli możliwość wypróbowania różnych sposobów pisania przy wykorzystaniu:

  • tacy z kaszą,
  • odpowiednio przyciętego pod kątem patyczka, tuszu,
  • pędzla,

a także obejrzeli różne przedmioty wykorzystywane w kaligrafii:

  • suszka do osuszania tuszu na kartce,
  • kałamarz,
  • pióro z wymienianą stalówką w drewnianej oprawie,
  • wieczne pióro, którym może posługiwać się tylko jego właściciel.

Dzieci podjęły próbę pisania liter – palcem po kaszy, patyczkiem zamoczonym w tuszu po kartce. Jakież było zdziwienie dzieci, gdy się okazało, że niezwykłym gościem – mnichem posiadającym niesamowitą wiedzę na temat tajników kaligrafii była Pani Joanna.

Uczniowie z dużym zainteresowaniem słuchali opowieści nauczycielki, zachwyceni byli możliwościami jakie daje kaligrafia i nie mogli się doczekać kolejnych etapów spotkania.

Dzieci dowiedziały się, że kaligrafia wymaga wytrwałości, cierpliwości i wielu ćwiczeń, które pomagają doskonalić charakter pisma.

Następnie uczniowie otrzymali karty pracy.  Każdy w swoim tempie wykonywał poszczególne ćwiczenia. Pierwszym etapem zadania było napisanie przez uczestników spotkania – za pomocą specjalnie przygotowanego patyczka maczanego w tuszu – szlaczków o różnym stopniu trudności. Drugim etapem zadania było napisanie ozdobnych liter na kalce technicznej według wzoru. Uczniowie zmotywowani przez nauczycielkę, z dużą cierpliwością i wytrwałością wykonali wszystkie zadania.

Nauczycielka podsumowując ten etap podziękowała wszystkim za aktywność. Każdy otrzymał informację zwrotną oraz specjalną pieczątkę na swojej pracy- PRACA NA MEDAL. Uczestnicy byli bardzo zadowoleni z siebie, pokazywali kolegom efekty swojej pracy – widać było ile serca każde dziecko włożyło, by wykonać zadanie. Kiedy nauczycielka ogłosiła koniec zadania uczniowie już zaczęli zadawać pytania „ Kiedy znowu będziemy mogli w taki sposób pisać i ozdabiać litery?” Ciekawa lekcja zaproponowana przez Panią Joannę, odwiedziny mnicha sprawiły, iż uczniowie na długo zapamiętają zajęcia.

Na koniec spotkania uczniowie odpowiadali na pytania: Jak oceniacie kaligrafię – czy zadania były trudne czy łatwe? Jak sądzicie: czy sztuka ładnego pisania jest potrzebna? Czemu służy ta umiejętność? Może się przydać? Odpowiedzi uczniów:

  • „ kaligrafia nie jest prosta”;
  • „ bardzo mi się podobały zadania, szczególnie pisanie ozdobnych literek”;
  • „ dzięki kaligrafii uczyłem się ładnie pisać”,
  • „ to była fajna zabawa”,
  • „ chciałabym, by taka lekcja się powtórzyła”.

Każde dziecko otrzymało dyplom za udział w spotkaniu, sumienną pracę i trud włożony w wykonanie niełatwych zadań.

Motto:

„To możliwość bycia kreatywnym sprawia, że życie jest tak fascynujące.”

                                                                     Paolo Coelho

„ Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, ryzykowanie, popełnianie błędów i dobra zabawa.”

„ Każdy, kto przestaje się uczyć, przestaje być kreatywnym jest stary, bez względu na to, czy mamy 20, czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę, ciągle poszukuje pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym i stawianie przed sobą nowych wyzwań.”

                                                                                                 Henry Ford